Miljö snål !

Här kommer ett till spartips för miljön och din ekonomi som också går att utföra på ett enkelt sätt.
När vi går och handlar i mat butikerna och ska bära hem våra varor, så gör man det i plastpåse eller papperspåse. Och oftast gör man det i ren slentrian även fast man inte har så mycket att ta hem, då man lika gärna skulle kunna bära det löst i handen till bilen t.e.x. Det går åt väldigt mycket påsar i onödan tycker jag, och speciellt plastpåsar då som är framtagna på olja.
Och dem som tjänar bra med pengarna på det är matbutikerna. Det en butik tjänar mest pengar på är smågodis för där har dem ingen hantering, eftersom där kommer t.e.x Karamellkungen och fyller på själva. Men som nummer två är det marginalen ( 80-90% ) butikerna har på påsar som ger mest vinst.
Jag har räknat fram att man kan spara mer än 1000-1500 kr/år att inte köpa påsar när man handlar beroende på hur många man är i hushållet.
Och hur har jag nu kommit fram till det, jo jag har räknat ihop på våra kvitto under ett år och kommit fram till den summan. Säkert mer än 1000-1500 kr idag när dem höjt priset på plastpåsar till 2 kr och papper till 3-4 kr. Försök att åter använda påsarna nästa gång. Hur att använda tygpåsar återkommer jag om i ett annat inlägg.

Är du med och betalar butikschefernas feta löner via köp av påsar?

Eller står du upp för vår miljö?

3 kommentarer:

elisabet sa...

Jag har inte köpt en plastkasse på flera år. Jag har sytt egna kassar av tyg jag köpt på Röda Korset eller Myrorna. Tror jag har läst nånstans att varje plastkasse används i snitt 12 min. Men det kan du säkert bekräfta.

. sa...

Härligt !! Vad glad jag blir att du syr egna, bra jobbat. Jo det stämmer det du säger att en plastkasse i genomsnitt används i 12min. 12 minuters förbrukning – 100 års belastning.

Micke

jenny sa...

Ja, jag fick mig en tankeställare när vi pratade om detta för ett tag sen. har faktist blivit mycket bättre på att använda tygkassen.
/Nenne