LED Lampor ! LED Belysning

Här kommer ett inlägg om LED lampor som drar mindre ström och då är bättre för vår miljö. LED lampor har jag testat en som heter Osram Led lampa Parathom Classic A 80061-01 Warm White E27 2W som ger 15W ut i ljussken, och böt ut en lågenergilampa på 7,5w som ska ge ut runt 40w. Detta gjorde jag i en fönsterlampa som används som vanlig punktbelysnig. Och jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Dem är dock dyra än, när jag köpte min första LED Lampa kostade den 149,00 kr på Jula men har efter det hittat samma lampa på ICA Maxi för 99,00 kr. Men Osram går ut med att livslängden är 15 år. Dem är även bättre för vår miljö när dem inte innehåller något kvicksilver.

Här nedan har jag gjort ett test för att ni ska få se att det inte skiljer så mycket.

Till vänster lågenergi lampa 7,5W.
Och till höger LED lampa 2W.
















Kanske kan tyckas löjligt att spara 5,5 Watt, men går man från den vanliga glödlampan på 40 Watt till LED-lampan så är besparingen betydligt större i miljö synpunkt och din plånbok.

Läs mer här om LED Lampor

.

3 kommentarer:

Gunilla Gisslevik sa...

Tester har visat att lågenergilampor lyser svagare än vad som står på förpackningen. Det kan bero på att glödlampan lyser med en färgtemperatur på ca 2800 Kelvin och lågenergilampan kan lysa från 2400 Kelvin, dvs med ett betydligt gulare sken än glödlampan. LED-lampan däremot har en färgtemperatur mellan 3000-3500 för det varmvita ljuset. Ljuset blir klarare, det är lättare att se färger och kontraster och uppfattas som starkare.

Men det viktigaste är nog ändå kvicksilvret. I Sverige är det förbjudet med kvicksilver i produkter. Men belysning går under EUs direktiv och det är därför lågenergilampor och lysrör fortfarande får säljas här i Sverige. Men Sverige kommer att driva frågan vidare.

Anonym sa...

Jag tycker detta är lite förvirrande. De lågenergilampor jag haft har inte haft ett varmare ljus än vanliga glödlampor som du skriver. Det finns ju även LED som lyser med varmt ljus. Jag har sett ledlampor kolla denna sidan
http://www.ledgiganten.se/?dimbar=47 de har vissa lampor som är 2600K verkar det som.Har även sett andra lampor so har et varmare ljus. många varmvita lampor idag verkar ligga på ca 2700K eller iaf under 3000.

Anonym sa...

Hej,

Jag vet inte om jag håller med om det ni säger om lågenergilampor. Jag tycker inte alls att de har ett varmvit sken. Det finns många LED lampor som har ett ljus under 3000K de flesta varmvita lampor idag verkar ligga på ca 2800 men det finns även 2600 och 2700K lampor. Kolla denna sidan tex. de har lampor med 2600K http://www.ledgiganten.se/gu10-spotlampa-3w-highpower-led-2772.html