Spara H2O !

Här kommer några förslag på hur du på ett billigt och enkelt sätt kan spara vatten i ditt hem. Byt ut din gamla strålsamlare längst ut på kranen i kök och badrum/WC. Och till duschen finns en koppling att sätta mellan blandaren och dusch slangen.



Duschmunstycke ledbart med ställbar stråle. Sparar upp till 40 % av vattenförbrukningen. Gänga M24 x 1 utv. och M22 x 1 inv för tvätt och köksblandare. Pris 49,00 kr på Clas Ohlson






Flödesbegränsare för duschblandare. Sparar ca 25 % av vattenförbrukningen. Monteras mellan blandare och slang, 1/2" gänga. Pris: 79,00 på Clas Ohlson






Strålsamlare för tvätt och köksblandare. Sparar ca 40 % av vattenförbrukningen utan att minska kraven på mjuk och behaglig stråle. Gänga M24 x 1 utv. och M22 x 1 inv. Pris. Från 69,00 - 89,00 kr från Clas Ohlson.



Finns även strålsamlare/flödesbegränsare för kran på handfat. Ett bra tips är att skruva bort strilen man har idag och ta med sig till butiken så man får rätt gänga.

Nu kanske ni undrar varför jag skriver om just Clas Ohlsons saker, men det är faktiskt så att jag själv köpt mina strålsamlare hos dem och tycker dem funkar bra.
Har inte fått dyrare vatten räkning trots att vi blivit två till i familjen, och då badar ändå barnen två gånger i veckan.

Så skruva dit strålsamlare/flödesbegränsare för vår miljö och din plånbok skull !


Bilder och text till bilder är taget från Clas Ohlson med deras erkännade !

3 kommentarer:

Jonna sa...

Jag har duschat i både "vanlig" som i "vattensnål" dusch och måste säga att det inte enbart är fördelar med miljövänligare produkter, då det tog/tar längre tid att få ut schampo/balsam ut håret för att det kommer för "lite" vatten ur munstycket. Så för min del går det nog på ett ut, vad gäller förbrukad vattenmängd.

. sa...

Stämmer nog som du säger, själv tycker jag det funkar bra. Men då har jag kortare hår och använder inte balsam. Fast nu börjar det bli långt på huvudet och jag måste klippa mig, Jag liknar en tändsticka nu :) hahaha.

Pierre sa...

Asså Micke... Nu har jag N2 i hjulen, led-lampor överallt, flödesbegränsare i alla kranar/duschblandare. Köper miljömärkt el oxå (på riktigt). = Inga pengar kvar;-
Beror kanske mest på den senaste elräkningen... Skönt att lönen kommer om några dagar!

Skämt åsido, jag har faktsikt införskaffat flödesbegränsare, på JULA(samma pris som i ditt inlägg). Fick tummen ur sas, har tänkt köpa dessa för flera år sedan... Men det har inte legat högst upp på komma ihåg listan, tyvärr. Jag får höra med L vad hon tycker efter att hon "duschat ur balsam" nästa gång.

Mina flödesbegränsare kanske klimatkompenserar att jag kör E85...;-)

Vi hörs och syns!