Mindre under diskbänken!

Från och med den 1 mars samlas mjuka och hårda plastförpackningar in i samma behållare på miljö återvinningsstationerna. Du behöver alltså inte skilja på hård- och mjukplast utan kan sortera det ihop i en behållare hemma vid diskbänken. Orsaken till att du nu kan lägga båda sorterna i samma behållare beror på att alla plastförpackningar nu kan materialåtervinnas istället för att, som mjukplast tidigare, förbrännas. Och som inte är optimalt för vår miljö.

Från 1 mars 2010 ingår Örebro kommun ( Kolla vad som gäller i din kommun) i en rikstäckande insamling där alla typer av plastförpackningar sorteras i samma behållare. Det innebär att alla plastförpackningar materialåtervinns istället för att förbrännas. Mycket bättre för vår miljö

Enklare sortering hemma
I och med att du nu kan blanda hård och mjuk plast minskar antalet behållare du behöver ha under diskbänken. På så sätt blir de olika förpackningarna färre, lättare att sortera och smidigare att ta till närmaste miljö återvinningsstation.

Miljönytta
När du återvinner ett kilo plast minskar du koldioxidutsläppen med 2 kg. Plasten kan återvinnas och användas på nytt sju gånger. När plasten sen är "slut" kan den förbrännas och på så sätt ge energi. Förhoppningsvis kommer vår miljö att må lite bättre nu.

2 kommentarer:

Lina sa...

Hej hej :) När jag ändå är inne så tänkte jag lämna en kommentar :)

Föresten. Passa gärna på att vara med i min tävling på bloggen där du kan vinna ett valfritt smycka från aldora.
Om du inte är intresserad ber jag om ursäkt och du kan radera kommentaren om du vill.

Kram // Lina

. sa...

Mmmm... det passar nog mig :)